PRZEKOP MIERZEI WIŚLANEJ, Nowy Świat/Skowronki   16, 17 września 2022

Niecałe trzy lata temu zwiedzaliśmy w paskudną pogodę teren budowy. http://www.tomek.strony.ug.edu.pl/opisy/2020%201%20cz

Wielkie wykopy przez wielkie wydmy, z symboliczną flaszeczką... Potem niewiarygodna medialna nagonka na pomysł budowy. Niecałe trzy lata potem,16 września 2022 zbieram się samochodem, rowerem i pieskiem na biwaczek nad samym Zalewem w Przebrnie, jakieś 1,5 km E od miejsca inauguracji Przekopu Mierzei. Diabeł się chyba powiesił (może z rozpaczy, że inwestycja zakończyła się sukcesem): o zmroku wichura niemal uniemożliwia otwarcie drzwi samochodu, kolacja na czworakach, kiepska noc z ulewami co kwadrans.

Rano stado krówek czochra się o lusterko samochodu. W słońcu śniadanko, zwiedzanie okolicy; jednak podjazd na wydmę z zabytkowym Granicznym Kamieniem Wersalskim odkładamy na inną okazję. Polityka jest nieodłącznym elementem krajoznawstwa.... Samochód zostawiam przed leśniczówką, a z pieskiem podjeżdżamy rowerem te 1,5 km do śluzy. Sporo ludzi (ponad tysiąc) pomimo szaleńczo zmiennej pogody. Długie oficjalia, niestety bez nagłośnienia, wreszcie po 15 otwiera się pomost śluzy, wysuwają się kadłuby pierwszych jednostek (wcale nie tak małych jak kajaki).

To w końcu bodaj pierwsza takiej skali polska inwestycja w tej części wybrzeża. Z pewnością nie tak wielka jak Przekop Wisły w Świbnie-Mikoszewie (1895), ale imponująca w rzeczywistości siermiężnej impotencji ostatnich kilkudziesięciu lat. Rozważania o (bez)sensowności ekonomicznej są dla mnie-krajoznawcy zupełnie niezrozumiałe. Piękne pobrzeże wschodnie zyskało na atrakcyjności. I nie tylko. Przyczynkiem krajoznawczym bywają realia polityczne. Tak kiedyś wrogie Wolne Miasto Gdańsk zmusiło do budowy Gdyni, linii kolejowej przez Bydgoszcz Kościerzynę, i linii energetycznej ponad 100 km aż z środkowej Wdy. Teraz podobnie odbieram tę budowę. Kciuki w górę! 


tomasz.plucinski@ug.edu.pl

F strona z indeksem opisów turystycznych
F strona główna