DEMONSTRACJE NA WYKŁADACH Z CHEMII
Podczas rozmowy z przypadkowo spotkaną Studentką jednego z Uniwersytetów „na końcu Polski”, spytałem jak ocenia atrakcyjność i sposób prowadzenia zajęć, a w szczególności wykładów kursowych? Które z demonstracji podczas wykładów zapadły jej szczególnie w pamięć? Odpowiedziała, że w ciągu całego toku studiów NIGDY nie demonstrowano niczego, podczas ŻADNYCH wykładów… Oczywiście nie uwierzyłem jej, aby możliwa była aż taka nonszalancja dydaktyków. Po sprawdzeniu okazało się jednak, że tak było w rzeczywistości… Jeszcze bardziej zdębiałem, kiedy okazało się, że Komisja Akredytacyjna przyznała temu wydziałowi Certyfikat dydaktyczny wysokiej rangi! Zaiste: w przedziwny sposób pojmują swoje zadania przeróżne świątobliwe gremia kontrolne... Korzystam z okazji, aby rozpocząć swego rodzaju ankietę. Czytelników (absolwentów i studentów ostatniego roku studiów wyższych Chemii (Uniwersytety, Politechniki i inne) proszę o wiadomość: jak wyglądało to na Waszej Uczelni? Napiszcie, proszę: jak oceniacie atrakcyjność wykładów. Zapewniam poufność danych osobowych.
Od ponad 20 lat zajmuję się popularyzacją chemii dla audytorium spoza Uniwersytetu. Wiele z tych eksperymentów może być ogromnie dobitną ilustracją reguł, które są wykładane w programie studiów. Warto, aby zostały one włączone w tok dydaktyki. Uniwersytety kształcą przyszłą kadrę nauczycieli chemii w szkołach. Jest ważne, aby owi nauczyciele umieli w przyszłości przedstawić młodzieży chemię barwną i interesującą, a nie jako zniechęcający zbiór definicji i znaków kredą na tablicy. Na to jest miejsce właśnie na wykładach, a nie ćwiczeniach laboratoryjnych. Przygotowałem propozycję zestawu eksperymentów, mających moim zdaniem szczególny walor dydaktyczny; ze specjalnym uwzględnieniem chemii organicznej, fizycznej, analitycznej. Dziedziny te niesłusznie uważane są za nienadające się do demonstracji podczas wykładu. Do wykonania demonstracji można zachęcić samych Studentów, Doktorantów. Uważam, że jest duże zapotrzebowanie na takie ożywienie zajęć; jest to poza tym ogromnie wdzięczny temat. Przypomnijmy sobie: przecież wiele lat temu to właśnie eksperymenty chemiczne zapoczątkowały nasze własne zainteresowanie chemią… Dlaczego skąpimy tego naszej młodzieży?
motto:
Po pierwsze: zaciekawić! (Leonardo da
Vinci)
(po
drugie: nie zanudzić... tpl)
"Jak wiemy, nie ma w sali wykładowej większej ciszy nad tę, która zapada na czas pierwszych chwil chemicznego pokazu. Tych chwil zamilknięcia w spontanicznym, wytężonym skupieniu zazdroszczą nam reżyserzy i dyrektorzy artystyczni filharmonii".
Nauczanie chemii w szkole i na wyższej uczelni, posługując się jedynie kredą i tablicą - to zwykły sabotaż dydaktyczny! Przyczyna: lenistwo i/lub pycha dydaktyków
Propozycja włączenia demonstracji w tok wykładów oraz uzupełnienia ćwiczeń laboratoryjnych (służę pomocą i szczegółowymi wskazówkami; wiele opisanych jest * na tejże stronie www). Propozycja nie obejmuje typowych demonstracji, które powinny być w oczywisty sposób prezentowane na wykładach z chemii ogólnej i nieorganicznej.
*
F
Zobaczyć aromatyczność: barwne kompleksy z TCNE,
(efekt podstawnikowy)
TCNE tworzy barwne
kompleksy z pochodnymi aromatycznymi; barwa i intensywność jest miarą
pogłębiania się gęstości elektronowej w pierścieniu. Potwierdzenie nietypowej
reaktywności antracenu.
Jednowymiarowy przewodnik organiczny: polianilina
(zaburzenie układu
zdelokalizowanego)
Ciemno zabarwiony
polimer o układzie wiązań: izolowanych aromatycznych dopełnionych deficytowymi
układami chinoidowymi. Możliwość przemieszczania się układów wiązań w polu
elektrycznym; dyskusja trwałości wiązań. Dwie postacie polianiliny (sprotonowana
i zdeprotonowana) różnią się przewodnictwem ok. miliarda razy. Zaskakujące
właściwości makroskopowe jako konsekwencja stanu wiązań cząsteczki.
*
F
Skrawki papieru na granicy rozpuszczalników
(makroskopowy efekt
hydrofobowy)
Dwie kolbki:
woda/chloroform oraz woda/heksan. Do obu kolbek wsypane skrawki papieru
poczernione z jednej strony grafitem ołówka. Skrawki zatrzymują się na granicy
faz; wszystkie odwrócone są stroną białą (hydrofilową) ku wodzie, a czarną
(hydrofobową) - w stronę rozpuszczalnika organicznego. Ilustracja, jak znaczne
mogą być oddziaływania hydrofofobowe/hydrofilowe odpowiedzialne za zwijanie się
makrocząsteczek biopolimerów w natywną strukturę trzeciorzędową.
Złożony proces równowagowy: obserwowanie równowagi anomeryzacji glukozy
(reakcja z
błękitem metylenowym)
Zalkalizowany roztwór
glukozy z dodatkiem błękitu metylenowego. Kolba pozostawiona w spokoju odbarwia
się; potrząśnięta barwi się na niebiesko. Po chwili ponowne odbarwienie.
Możliwość śledzenia powolnego procesu ustalania równowagi anomeryzacji glukozy.
Błękit metylenowy w roli katalizatora. Odtrutka zastępująca oksydazy przy
zatruciach. Choroby genetyczne krwi: “błękitnokrwiści”.
Niebieski koktail: sok pomidorowy + woda bromowa
(barwa a rozległość sprzężenia)
Barwa likopenu:
ilustracja zależności pomiędzy rozległością i ruchliwością układu
zdelokalizowanego, pasmem absorpcji i barwą dopełniającą. Kompleksy z
przeniesieniem ładunku.
Reaktywność węglowodorów „naprężonych”
Przyłączenie jodu do
a-pinenu
(terpentyna) zachodzi w bardzo gwałtowny sposób (kłąb brunatnego dymu).
Solwatochromia MOED
(test i definicja polarności rozpuszczalnika)
Różna barwa roztworów
wskaźnika w wodzie, alkoholu, acetonie i pirydynie.
Reakcje enzymatyczne: skuteczność działania katalazy
Pienienie wody
utlenionej; toksyczność produktów częściowej redukcji tlenu, mechanizmy ochronne
organizmu, przyczyny starzenia się
Amylazy śliny
Roztwór skrobi z
dodatkiem śliny: zanik obecności skrobi w ciągu kilkudziesięciu sekund.
Strategia gromadzenia zapasów cukru przez rośliny oraz sposób uruchomienia
zapasów. Układy niestabilne termodynamicznie, ale stosunkowo stabilne
kinetycznie.
Proteazy kiwi
Skuteczność proteaz:
(nie)krzepnięcie galaretki żelatynowej z dodatkiem soku kiwi lub ananasa.
*
F
Specyficzność oksydazy glukozowej (testy paskowe dla cukrzyków, pakiety antyoksydacyjne
produktów spożywczych, analiza składu powietrza)
Niezwykle pomysłowe
wykorzystanie układu enzymatycznego do szybkiej półilościowej analizy zawartości
glukozy w moczu. Równie elegancki wynalazek: enzymatyczny pochłaniacz tlenu w
opakowaniu orzeszków.
*
Testy smakowe: ośmioacetylosacharoza,
F smak enancjomerów tryptofanu
(potwierdzenie naszej
homochiralności i implikacje filozoficzne; nierównocenność energetyczna
enancjomerów)
Bardzo gorzka
ośmioacetylosacharoza; zależność: budowa-efekt biologiczny. Wprowadzenie w
inżynierię cząsteczkową. Wykorzystanie L- i D-tryptofanu do zbadania naszej
chiralności. Dlaczego organizmy są homochiralne? Dlaczego zbudowani jesteśmy z
L-aminokwasów i D-cukrów? Słabe oddziaływania jądrowe przyczyną nieidentyczności
enancjomerów i minimalnie większej trwałości L-aminokwasów.
Rodniki organiczne: ketyle, anionorodnik naftalenu i antracenu
Tworzenie się
nietrwałych, intensywnie barwnych rodników organicznych w reakcji ze stopem
Na/K. Oraz redukcja TCNE cyjankiem potasu do barwnego trwałego aninorodnika.
Katalizatory międzyfazowe w syntezie: sole amoniowe
(ekstrakcja nadmanganianu
benzenem, katalizator Mąkoszy)
Różnice w solwatacji
jonów i ekstrakcja par jonów do rozpuszczalnika organicznego. Znakomite
narzędzie preparatywne: roztwór niewodny nietypowych odczynników.
*
F
Chemiluminescencja luminolu, test wykrywania krwi, latarka chemiczna
(losy stanu
wzbudzonego elektronowo)
Zlewka z alkalicznym
roztworem luminolu jaskrawo świeci niebiesko podczas utleniania w obecności
katalizatora. Plama krwi spryskana luminolem świeci w ciemności. Demonstracja
wojskowych oświetlaczy chemiczych opartych na chemiluminescencji szczawianów
aromatycznych.
Czerwona chemiluminescencja singletowego gazowego tlenu
Strumień gazowego chloru
(lub Cl2
w CCl4
lub chlor z prostego
elektrolizerka)
wprowadzony do zalkalizowanego perhydrolu świeci w ciemności. Powstaje singletowy (wzbudzony) tlen, który przechodzi do stanu podstawowego emitując
czerwone światło. Nietypowa budowa rodnikowa tlenu. Tlen prekursorem rodników w
organizmie.
Fluorescencja barwników, fosforescencja nisko- i wysokotemperaturowa
Widowiskowe użycie lampy
UV, niezwykłość fluorescencji: barwa (czerwona) chlorofilu, wybielacze optyczne,
systemy zabezpieczenia banknotów i dokumentów. Fosforescencja
wysokotemperaturowa szkliwa: fluoresceina w bezwodniku kwasu borowego. Zmiana
barwy fluorescencji i fosforescencji w niskich temperaturach.
Absorpcja rezonansowa UV: obserwacja parowania rtęci
(filtry UV, detekcja w
spektroskopii)
Kropla rtęci na kawałku
papieru z wybielaczem optycznym, oświetlona lampą UV. Ogromna czułość detekcji
poprzez absorpcję w UV (tu: stężenie kilkanaście ppb)
*
Reakcja fotochemiczna żelazo-szczawiany:
F aktynometr Hatcharda-Parkera
(zagrożenie i
chemiczne działanie promieniowania, ekologia, dozymetry chemiczne)
Żółty roztwór
szczawianożelazianu z dodatkiem cyjanożelazianu niebieszczeje w świetle rzutnika
w ciągu kilkunastu sekund. Reaktywność stanów wzbudzonych. Światłomierz
(aktynometr) chemiczny. Dziura ozonowa a przypadki fotouczulenia. Fototerapia
nowotworowa. Do czego zmierza cywilizacyjna beztroska?
Fotobromowanie węglowodorów, łańcuchowa fotosynteza HCl
(losy stanu wzbudzonego)
Eksplozja fiolki
napełnionej wodorem i chlorem, naświetlonej lampą błyskową. Obliczenie: jaka
maksymalna długość (barwa) światła jest niezbędna do wywołania reakcji
łańcuchowej? Zachęta do stosowania metod elektrochemicznych w drobnej
preparatyce laboratoryjnej: chlor, wodór.
*
F
Rozcieńczanie wodą wskaźnika pH (prawo rozcieńczeń Ostwalda “po prostacku”, a nie “na
pamięć”...)
Roztwór zieleni
bromokrezolowej w miarę rozcieńczania wodą zmienia barwę z pomarańczowej (niezdysocjowana)
na niebieską (aniony wskaźnika).
*
Synteza wody na
F katalizatorze palladowym
(energia aktywacji, zachęta
do posługiwania się elektrochemicznymi metodami preparatyki)
Kubeczek z mieszaniną
wodoru i tlenu nałożony na watkę z katalizatorem palladowym - eksploduje. Co
jest przyczyną powolności niektórych reakcji: entalpia netto, czy energia
aktywacji? Rola katalizatora.
Zaskakujące zastosowanie nudnego wzoru Arrheniusa
Zależność pomiędzy
szybkością procesu, temperaturą a energią aktywacji. Wyznaczając przybliżoną
wartość Eakt. z pomiarów kinetycznych w różnych temperaturach ustalono, że
mechanizm np. zapominania lub sterowania błyskami świecenia świetlików - ma
naturę chemiczną, a nie fizyczną.
*
Reakcja “zegarowa” jako
F model kinetyki chemicznej
Zmuszenie audytorium do
racjonalnego myślenia i przewidywania wyniku eksperymentu kinetycznego. Model
hydrauliczny kinetyki chemicznej.
Zobojętnienie wody sodowej: złożony proces równowagowy
(problem fizjologii oddychania)
Dodanie NaOH do wody
sodowej (+błękit bromotymolowy) powoduje jej zalkalizowanie, ale po kilkunastu
sekundach ponowne jej zakwaszenie. Mało znany chemikom proces powolnego
ustalania równowagi uwadniania dwutlenku węgla. Konsekwencje fizjologiczne
(wymiana gazowa w płucach). Demonstracja ogromnej skuteczności anhydrazy
węglanowej krwi.
*
F
Zjawiska samoorganizacji: reakcja oscylacyjna Briggsa-Rauschera
Reagujący roztwór
samorzutnie zmienia okresowo, co 15 sekund barwę:
niebieska-bezbarwna-złota-niebieska-bezbarwna- itd. Wprowadzenie do zjawisk
samoorganizacji; wstęp do termodynamiki nieliniowej. Niezwykłość procesów silnie
odchylonych od równowagi. Powszechność zjawisk samoorganizacji w technice, życiu
codziennym, biologii (praca serca), meteorologii, ekologii (gradacje
szkodników), psychologia zachowań zbiorowych tłumu. (opis warunków
niezbędnych do wystąpienia zjawisk samoorganizacji)
*
Wędrujące kolorowe
F fale reaktywności chemicznej
(samorzutne powstawanie
struktur z chaosu, wprowadzenie do termodynamiki nieliniowej)
W reagującym,
wymieszanym i pozostawionym w spokoju roztworze samorzutnie powstają kolorowe
punkty emitujące koncentryczne rozszerzające się barwne strefy redukcji i
utlenienia na przemian. Twory mają charakter ekspansywny i są zaskakująco
podobne do zachowań zbiorowisk ludzkich. Warunki w których zbiorowiska mają
tendencję do zachowań spójnych. Zjawiska samoorganizacji przestrzennej a dysputy
światopoglądowe związane z Kreacją .
Inhibitory i katalizatory międzyfazowe; reakcje w micelach
Modelowa reakcja: zanik
barwy Fioletu Krystalicznego (lub fenoloftaleiny) po silnym zalkalizowaniu
(zanik układu aromatycznego). Reakcja prowadzona w obecności detergentu
anionowego (micele anionowe) i detergentu kationowego (micele kationowe)
przebiega z różną szybkością. Wpływ obecności koloidów na reakcje w żywych
organizmach.
*
Niezwykłe substancje:
F jonity
Demonstracja na rzutniku
podstawowych niezwykłych właściwości nierozpuszczalnego mocnego kwasu: kationitu
sulfonowego
*
F
Chromatografia
(TLC tuszu flamastrów lub barwników roślin - 100 lat od wynalazku M.Cwieta...)
Widowiskowa analiza
tuszu flamastrów oraz historyczny rozdział barwników roślinnych
Reakcja redoks na sposób chemiczny i elektrochemiczny
(utlenianie jodków solą żelaza - na odległość)
Prowadzenie reakcji
oddzielnie - w dwóch naczynkach. Niezbędność bilansu jonów - dla zachowania
elektroneutralności. Praktyczna wygoda takiego skomplikowanego sposobu
prowadzenia reakcji redoks (praca ogniwa).
Elektroliza wody i nadtlenku wodoru
(co to jest elektroliza?, II prawo Faradaya,
kontrowersyjny gramorównoważnik doświadczalnie...)
Elektroliza roztworu
siarczanu sodu + zieleń bromokrezolowa w dwóch krystalizatorach połączonych
kluczem elektrolitycznym. Wykazanie, że nie tylko ilości gazowych produktów
elektrolizy, ale i produktów rozpuszczonych - spełniają II Prawo Faradaya.
Zastąpienie klucza elektrolitycznego drutem platynowym. Elektroliza jako SPOSÓB
zamiany przewodnictwa elektronowego w metalu na przewodnictwo jonowe w
roztworze. Elektroliza w dwóch aparatach Hofmanna (roztwór w wodzie i w
nadtlenku wodoru): na anodach postają różne ilości tlenu... Dyskusja o
gramorównoważnikach.
Siła Lorenza podczas elektrolizy
(ruch jonów w polu magnetycznym)
Elektroliza roztworu
siarczanu miedzi; dwie koncentryczne koliste elektrody miedziane, w polu
krążkowego magnesu ferrytowego: roztwór wiruje w polu magnetycznym. Skutkiem
elektrolizy jest uporządkowany ruch jonów. Silnik
elektrochemicznomagnetohydrodynamiczny.
Budowa ogniwa czyli eksperymenty Galvaniego po nowemu, z udziałem widzów
Dwie osoby trzymają w
ustach odcinki drutu: magnezowego i miedzianego, zwarte miliamperomierzem.
Dlaczego prąd nie płynie? (zaburzenie elektroneutralności, konieczność
zbilansowania jonów). Przepływ prądu po podaniu sobie zwilżonych dłoni.
*
F
Nadnapięcie wydzielania wodoru
Trzy druciki zlutowane w
kształt litery ”Y”: cynkowy, miedziany i platynowy, zanurzone w kwasie. Dlaczego
wodór wydziela się na powierzchni platyny?
*
F
Nadnapięcie wydzielania cynku
Moneta
miedziana ogrzana z roztworem NaOH i w kontakcie z granulkami cynku, staje się
srebrzysta; a po ogrzaniu jej w płomieniu zapalniczki - złocista...
*
Mechanizm korozji (w
F odczynniku ferroksylowym), protektory katodowe,
paradoks tlenowy korozji
Odczynnik
ferroksylowy: agarowy roztwór cyjanożelazianu + fenoloftaleina. Znakomita
barwna ilustracja procesu korozji: niebieskie obszary anodowe (korozja) i różowe
katodowe, wpływ stresu mechanicznego na korozję. Skuteczność protektorów
katodowych. Paradoks: im większe stężenie tlenu, tym słabsza korozja. Dlaczego
gumka przecina żyletkę?
*
F
Paramagnetyzm soli
(magnesy nowej generacji)
Paramagnetyzm soli np.
chlorku kobaltu; niezwykłe magnesy neodymowe.
*
F
Łatwe skraplanie tlenu, paramagnetyzm ciekłego tlenu
Bardzo czysty tlen
skrapla się i ścieka po zewnętrznej powierzchni puszki po piwie napełnionej
ciekłym azotem. Ciekły tlen na szkiełku zegarowym jest silnie przyciągany przez
magnes neodymowy: tlen jest rodnikiem. Demonstracja na 3 minuty…
*
F
Wykrywanie bardzo słabych kwasów
(jodan+jodek lub fenoloftaleina)
Propozycja na ćwiczenia
laboratoryjne z chemii organicznej i analitycznej. Bardzo słabe kwasy organiczne
wykrywać nie papierkiem wskaźnikowym (lub oranżem metylowym), ale fenoloftaleiną
(sic!). Lub w bardzo prostej reakcji z mieszaniną jodanu i jodku. Oba testy są
bardzo proste w wykonaniu oraz niezwykle czułe (Ka 10-11).
*
F
Wykrywanie bardzo słabych zasad (równowaga z dwumetyloglioksymianem niklu)
Odczynnik: mieszanina
siarczanu niklu i dwumetyloglioksymu. Czułość: dla bardzo słabo rozpuszczalnych
zasad, Kb 10-12. Praktyczne wykonanie jest bardzo nieskomplikowane.
Proste wykrywanie organicznych związków tlenu
Odczynnik: pasek bibuły
nasycony roztworem rodanku żelazowego i wysuszony. Związki tlenu tworzą
rozpuszczalne kompleksy solwatacyjne: roztwór barwi się na wiśniowo. Test z
barwą roztworów jodu: związki tlenu i azotu tworzą roztwory brązowe, a nie
fioletowe.
*
F
Modele dydaktyczne, np. śruba i nakrętka (model aktywności optycznej roztworu, model
idei operowania molami w stechiometrii)
Dlaczego roztwór
enancjomeru skręca płaszczyznę światła spolaryzowanego pomimo chaotycznego
ułożenia cząsteczek?
Zmieszano 100 g kwasu
octowego + 100 g NaOH. Czego użyto w nadmiarze? (analogia: 100 g małych nakrętek
+ 100 g dużych śrub)
*
F
Metody
zapisywania równań reakcji
Niekonsekwencje i błędne
skojarzenia przy posługiwaniu się fikcją stopni utlenienia. Równania połówkowe
zapisywać bez stopni utlenienia. Niezwykła procedura: konsekwentna metoda
algebraiczna.
*
Przykłady
F paradoksów chemicznych:
srebro ruguje wodór z kwasu (HI);
Błędne wnioski z szeregu
napięciowego metali
Niebieskie + niebieskie =
bezbarwne (sposoby wpływania na potencjał redoks)
Dlaczego zmieszanie
niebieskiego roztworu: sól Mohra + błękit metylenowy z niebieskim roztworem:
EDTA (lub NaF)+ błękit metylenowy - powoduje zanik zabarwienia?
Wyznaczanie masy cząsteczkowej gazu za pomocą gwizdka
Gwizdek zasilany wodorem
wydaje dźwięk znacznie wyższy, niż zasilany powietrzem (a niższy przy
wdmuchiwaniu pary eteru lub chlorku metylenu). Lepkość i gęstość gazu zależy od
jego masy cząsteczkowej.
*
Zagrożenie wybuchowe gazem ziemnym (F
“Pamiętny” eksperyment:
podpalenie plastikowej butelki z 1 litrem mieszaniny gazu ziemnego z tlenem.
* Niezliczone analogie i modele fizyczne
śruby i nakrętki jako model stechiometrii
śruba i nakrętka jako model mechanizmu skręcalności optycznej
skakanie przez poprzeczkę jako model energii aktywacji i mechanizmu działania katalizatora
model hydrauliczny kinetyki chemicznej
kurczątka i kaczuszki nad rzeką jako analogia definicji elektrolizy
Tomasz Pluciński
nowy adres:
tomasz.plucinski@ug.edu.pl
F | strona główna |